Ota yhteyttä

Kännykättömät koulut – mitä sanoo entinen opettaja, rehtori ja nykyinen sisustussuunnittelija?

Viime aikoina Suomessa on käyty vilkasta keskustelua kännyköiden käytöstä kouluissa, ja Opetushallitus on suositellut niiden rajoittamista oppitunneilla. Omakohtaisten kokemusteni mukaan, jolloin toimin opettajana ja rehtorina, kännykättömät oppimisympäristöt tukevat oppilaiden keskittymistä ja työrauhaa. Nykyisessä työssäni sisustussuunnittelijana suunnittelen tiloja, joissa ergonomia, hyvä akustiikka ja rauhalliset työskentelykulmat parantavat oppimistuloksia ja oppilaiden hyvinvointia. Tämä suuntaus tarjoaa kouluille mahdollisuuden yhdistää perinteisiä ja moderneja oppimisympäristöjä, jotka edistävät tehokasta ja viihtyisää oppimista.

Kännykättömät koulut – mitä sanoo entinen opettaja, rehtori ja nykyinen sisustussuunnittelija?

Viime aikoina Suomessa on käyty vilkasta keskustelua kännyköiden käytöstä kouluissa. Tämä aihe on erityisen lähellä sydäntäni, sillä minulla on pitkä työhistoria opettajana ja rehtorina ennen siirtymistäni sisustussuunnittelijaksi. Opetushallitus on nyt suositellut kännyköiden käytön rajoittamista kouluissa, koska kännyköiden on todettu häiritsevän oppilaiden keskittymistä ja oppimista. Tämä suositus perustuu laajaan tutkimustietoon ja käytännön kokemuksiin kouluista ympäri maailmaa. Ja itse allekirjoitan tämän täysin!

Opetushallituksen suositukset ja tutkimustulokset

Opetushallituksen suositukset pohjautuvat lukuisiin tutkimuksiin, jotka osoittavat, että kännyköiden käyttö luokkahuoneessa voi merkittävästi häiritä oppilaiden keskittymistä ja heikentää oppimistuloksia. Esimerkiksi tutkimus Norjassa ja Englannissa osoittaa, että kännykkäkielto parantaa oppimistuloksia ja vähentää psykologikäyntien määrää erityisesti tyttöjen keskuudessa. Suomessa tehdyt tutkimukset tukevat näitä havaintoja, ja Opetushallituksen mukaan kännyköiden rajoittaminen voi edistää parempaa keskittymistä ja työrauhaa oppitunneilla. Ei ole ihme, että tähän on viimein herätty.

Omakohtaisia kokemuksia opettajana

Olen itse ollut opettajana aikana, jolloin kännyköitä ei ollut laajasti käytössä, ja ensimmäisinä opettajavuosinani parikymmentä vuotta sitten  (2002!) niitä ei ollut lainkaan. Silloin nuoret seurustelivat välituntisin keskenään, keskustelivat, höpsöttelivät ja viettivät aikaa toistensa kanssa. Nykyään monien oppilaiden kasvot ovat kännykän näytöllä myös välituntisin. Tämä muutos on vähentänyt luonnollista vuorovaikutusta oppilaiden välillä.

Kännyköiden käyttö kouluissa on tuonut mukanaan monia haasteita. Opettajien on ollut vaikea ylläpitää työrauhaa ja keskittymistä luokkahuoneessa, kun oppilaat ovat jatkuvasti kiinni kännyköissään. Lisäksi kännykät  häiritsevät opetustilanteita, kun oppilaat käyttävät niitä muuhun kuin oppimiseen liittyviin asioihin. Opettaja on aina opettaja, joten olen keskustellut ystävä-kollegoitteni kanssa aiheesta siitä asti, kun päätin hypätä itse oravanpyörästä toiseen.

Sosiaalisen kanssakäymisen merkitys

Nuorten sosiaalinen kanssakäyminen on tärkeää heidän kehitykselleen ja hyvinvoinnilleen. Kännyköiden käyttö on vähentänyt tätä kanssakäymistä, mikä on herättänyt huolta opettajien ja vanhempien keskuudessa. Kännykkäkielto voisi palauttaa enemmän perinteistä sosiaalista kanssakäymistä ja parantaa oppilaiden keskittymistä oppitunneilla. Aidot sosiaaliset tilanteet ja kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus ovat korvaamattomia oppilaiden sosiaalisten taitojen kehittymiselle.

Sisustussuunnittelijan näkökulma

Nykyisessä työssäni sisustussuunnittelijana näen tämän muutoksen tarjoavan ainutlaatuisia mahdollisuuksia koulutilojen suunnittelussa. Kun kännyköitä ei käytetä oppitunneilla, meillä on uuden ajan sisustusmateriaalit ja tavat suunnitella käytössämme, niin  voimme suunnitella tiloja, jotka tukevat entisrtä paremmin keskittymistä ja oppimista. Tämä tarkoittaa esimerkiksi rauhallisten työskentelykulmien ja ergonomisten työtilojen luomista. Akustiikkaan kiinnitetään erityistä huomiota, jotta häiriötekijät minimoidaan ja oppilaat voivat keskittyä paremmin.

Käytännön esimerkkejä luokkahuoneiden suunnitteluun

Kännykkäparkit: Tilasuunnittelussa voidaan ottaa huomioon paikat, joissa oppilaat voivat säilyttää kännyköitään koulupäivän aikana. Esimerkiksi luokkahuoneisiin voidaan suunnitella kännykkäparkkeja, joissa oppilaat voivat jättää puhelimensa turvallisesti oppituntien ajaksi. Tämä auttaa varmistamaan, että oppilaat eivät häiriinny puhelimiensa käytöstä oppituntien aikana ja että he voivat keskittyä täysin oppimiseen.

Ergonomiset työtilat: Ergonomisten työtilojen luominen on tärkeää oppilaiden hyvinvoinnille. Säädettävät pöydät ja tuolit, jotka tukevat hyvää työasentoa, voivat parantaa keskittymistä ja vähentää fyysistä rasitusta. Luokkahuoneiden kalusteet voidaan valita siten, että ne mahdollistavat oppilaiden liikkumisen ja mukautumisen erilaisiin oppimistilanteisiin.

Akustiikkaratkaisut: Hyvän akustiikan varmistaminen luokkahuoneessa on keskeistä keskittymisen tukemiseksi. Akustiikkapaneelit ja muut ääntä vaimentavat ratkaisut voivat vähentää melua ja parantaa oppimisympäristön laatua. Tämä auttaa oppilaita keskittymään paremmin ja vähentää häiriöitä.

Rauhalliset työskentelykulmat: Luokkahuoneisiin voidaan suunnitella rauhallisia työskentelykulmia, joissa oppilaat voivat keskittyä itsenäiseen työskentelyyn. Nämä alueet voivat olla hieman erillään muusta luokkahuoneesta ja varustettu mukavilla istuimilla ja työpöydillä.

Monikäyttöiset oppimisympäristöt: Joustavat ja monikäyttöiset oppimisympäristöt mahdollistavat tilojen nopean muokkauksen ryhmätyöhön, itsenäiseen opiskeluun tai opettajajohtoiseen opetukseen. Modulaariset kalusteet, jotka voidaan helposti järjestellä uudelleen, tukevat erilaisten oppimismenetelmien käyttöä.

Ekologisuus ja hyvinvointi

Koulutilojen suunnittelussa korostetaan kestävää kehitystä ja ekologisuutta. Ekologisten materiaalien käyttö, energiatehokkuus ja ympäristöystävälliset ratkaisut, kuten aurinkopaneelit, ovat tärkeitä tekijöitä. Kestäviä ja kierrätettyjä materiaaleja suositaan mahdollisuuksien mukaan, ja luonnonvalon maksimointi sekä viihtyisät rentoutumistilat tukevat oppilaiden ja opettajien hyvinvointia. Tutkimukset osoittavat, että luokkahuoneiden luonnonvalolla on positiivinen vaikutus oppilaiden hyvinvointiin ja akateemisiin tuloksiin.

Omakohtaisena kokemuksena voin kertoa, että olen suunnitellut useita tiloja, joissa olemme hyödyntäneet ekologisia ja kestäviä ratkaisuja. Näiden ratkaisujen vaikutukset käyttäjien hyvinvointiin ovat olleet merkittäviä. Asiakkaiden palaute on ollut erittäin positiivista: he ovat tunteneet olonsa energisemmäksi ja pystyneet keskittymään paremmin. Tämä ohjenuora on toiminut erinomaisesti monissa projekteissa.

Tällaiset kokemukset vahvistavat, että kestävät ja ympäristöystävälliset ratkaisut parantavat tilojen viihtyisyyttä ja käyttäjien hyvinvointia. Tämä ajatusmaailma on helposti sovellettavissa myös koulutilojen suunnitteluun, missä oppilaiden ja opettajien hyvinvointi on keskeinen tavoite.

Luokkahuoneiden suunnittelussa tulisi ottaa huomioon ekologisuus ja hyvinvointi samalla tavalla kuin muissakin tiloissa, jotta saavutetaan terveelliset ja inspiroivat oppimisympäristöt. Näin varmistamme, että tulevaisuuden koulut eivät ole vain tehokkaita oppimispaikkoja, vaan myös paikkoja, joissa oppilaat ja opettajat voivat hyvin ja viihtyvät.

Terveisin, Anna Autere

Edellinen artikkeli

Edellinen artikkeli

Seuraava artikkeli

Seuraava artikkeli

2024 © All rights reserved Tilanna | Powered by Bautomo